Αγαπητοί ΕΥ των έργων,
Eνόψει της ολοκλήρωσης του τρέχοντος οικονομικού έτους και λαμβάνοντας υπόψη:
Αγαπητοί ΕΥ των έργων,
ενόψει της ολοκλήρωσης του τρέχοντος οικονομικού έτους και λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 239 του ν. 4957/2022, όπως ισχύει:
- «Κάθε έργο/πρόγραμμα του Ε.Λ.Κ.Ε. έχει αυτοτελή και διακριτό προϋπολογισμό έναντι των προϋπολογισμών των λοιπών έργων/προγραμμάτων που διαχειρίζεται ο Ε.Λ.Κ.Ε., και αποτελεί μέρος του προϋπολογισμού του Ε.Λ.Κ.Ε.
- Με απόφαση της Επιτροπής Ερευνών, κατόπιν αιτήματος του Επιστημονικού Υπευθύνου, εγκρίνεται ο αρχικός προϋπολογισμός κάθε έργου/προγράμματος. Το αίτημα του Επιστημονικού Υπευθύνου για την έγκριση του αρχικού προϋπολογισμού συνυποβάλλεται με το αίτημα αποδοχής διαχείρισης έργου. Ο προϋπολογισμός κάθε έργου/προγράμματος συντάσσεται ανάλογα με τη χρονική διάρκεια κάθε έργου/προγράμματος, ως ακολούθως:
α) Τα έργα/προγράμματα που η διάρκειά τους είναι συγκεκριμένη και εκτείνεται σε περισσότερα από ένα (1) οικονομικά έτη, συντάσσουν: αα) συνοπτικό συνολικό προϋπολογισμό για όλη τη διάρκεια του έργου, ο οποίος είναι δημοσιονομικά ουδέτερος, χωρίς να απαιτείται επιμέρους κατανομή των κονδυλίων στα έτη, καθώς και αβ) αναλυτικό ετήσιο προϋπολογισμό για το τρέχον οικονομικό έτος, ο οποίος εντάσσεται στον προϋπολογισμό του Ε.Λ.Κ.Ε.
β) Τα έργα/προγράμματα που η διάρκειά τους είναι αόριστη και δεν έχουν καθορισμένο χρονικό σημείο λήξης ή η διάρκειά τους εκτείνεται σε χρονικό διάστημα μικρότερο από ένα (1) οικονομικό έτος συντάσσουν μόνο αναλυτικό ετήσιο προϋπολογισμό για το τρέχον οικονομικό έτος, ο οποίος εντάσσεται στον προϋπολογισμό του Ε.Λ.Κ.Ε.»
2.Τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 238 του ν. 4957/2022, όπως ισχύει:
«2. Με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Ερευνών, εγκρίνονται ο προϋπολογισμός του Ε.Λ.Κ.Ε. Ο αρχικός αναλυτικός προϋπολογισμός εγκρίνεται από το Συμβούλιο Διοίκησης και υποβάλλεται προς έγκριση στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων το αργότερο έως τις 31 Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους από αυτό στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός. Ο αναλυτικός προϋπολογισμός εγκρίνεται από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από εισήγηση του Προϊσταμένου της Γ.Δ.Ο.Υ., ως προς τη συμφωνία του με το σχέδιο του συνοπτικού προϋπολογισμού, όπως διαμορφώθηκε σύμφωνα με την παρ. 1.
3.Για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του Ε.Λ.Κ.Ε. κάθε οικονομικού έτους ισχύουν τα ακόλουθα:
α) Στον προϋπολογισμό προσδιορίζονται τα έσοδα και καθορίζονται τα όρια των δαπανών κάθε Ε.Λ.Κ.Ε. και περιλαμβάνονται τα έσοδα και έξοδα που προβλέπονται για το επόμενο οικονομικό έτος και χαρακτηρίζονται από συναλλαγές μη χρηματοοικονομικής και χρηματοοικονομικής φύσεως.
β) Ως οικονομικό έτος ορίζεται η χρονική περίοδος, που περιλαμβάνει τις διοικητικές και οικονομικές πράξεις, οι οποίες σχετίζονται με την ταμειακή διαχείριση και την κίνηση της περιουσίας κάθε Ε.Λ.Κ.Ε. Ειδικότερα το οικονομικό έτος αρχίζει την 1η Ιανουαρίου και λήγει την 31η Δεκεμβρίου του ίδιου ημερολογιακού έτους.
γ) Ως έσοδα του προϋπολογισμού των Ε.Λ.Κ.Ε. ορίζονται οι απαιτήσεις, οι οποίες, ανεξαρτήτως της χρονικής περιόδου κατά την οποία δημιουργήθηκαν, προβλέπεται να εισπραχθούν κατά το οικονομικό έτος, στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός. Στα έσοδα αναγνωρίζονται οι απαιτήσεις που καθίστανται απαιτητές κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός. Οι απαιτήσεις καθίστανται απαιτητές κατά την ημερομηνία λογιστικοποίησής τους, βάσει παραστατικών και στοιχείων, στους αντίστοιχους λογαριασμούς χρεωστών-πελατών της κατάστασης οικονομικής θέσης των Ε.Λ.Κ.Ε. Οι πωλήσεις των παγίων περιουσιακών στοιχείων λογίζονται ως έσοδα για τις ανάγκες του προϋπολογισμού και των δημοσιονομικών αναφορών.
δ) Ως έξοδα του προϋπολογισμού των Ε.Λ.Κ.Ε. ορίζονται οι υποχρεώσεις, οι οποίες, ανεξαρτήτως της χρονικής περιόδου κατά την οποία δημιουργήθηκαν, προβλέπεται να εξοφληθούν μέσα στο οικονομικό έτος, στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός. Στα έξοδα αναγνωρίζονται οι υποχρεώσεις, οι οποίες, κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός, λογιστικοποιούνται, βάσει σχετικού παραστατικού, τιμολογίου ή ισότιμου τίτλου, σε βάρος του αναλυτικού ορίου δαπανών του προϋπολογισμού των Ε.Λ.Κ.Ε. Οι αγορές πάγιων περιουσιακών στοιχείων και οι αγορές αναλώσιμων υλικών λογίζονται ως έξοδα για τις ανάγκες του προϋπολογισμού και των δημοσιονομικών αναφορών.
ε) Τα έσοδα και τα έξοδα εγγράφονται και εμφανίζονται σε έναν ενιαίο προϋπολογισμό του Ε.Λ.Κ.Ε. Τα έσοδα και τα έξοδα δεν μπορεί να πραγματοποιηθούν παρά μόνο αν αντιστοιχούν στον προϋπολογισμό, υπό τη σχετική ταξινόμηση των λογαριασμών (αρχή ενότητας). Καμία δαπάνη δεν μπορεί να αναληφθεί ή να πραγματοποιηθεί, αν υπερβαίνει το εγκεκριμένο όριο του συνολικού προϋπολογισμού του έργου (αρχή της καθολικότητας).»
Καλείστε να υποβάλλετε τους ετήσιους προϋπολογισμούς για το έτος 2025 των έργων / προγραμμάτων που διαχειρίζεστε, αποκλειστικά μέσω της εφαρμογής web-ResCom μέχρι τις 29/11/2024.
Επισημαίνεται, ότι για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε δαπάνης από 01/01/2025 είναι απαραίτητο να έχει προηγηθεί η διαδικασία σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 238 του ν. 4957/2022 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Για την κατάρτιση του Αναλυτικού Προϋπολογισμού για το έτος 2025 θα πρέπει να λάβετε υπόψη:
- Το ύψος των πάσης φύσεως δαπανών (συμβάσεις, προμήθειες κλπ) οι οποίες θα αποπληρωθούν έως 31/12/2024 και
- την τροποποίηση του ετήσιου προϋπολογισμού 2024 στο ύψος των προγραμματισμένων δαπανών1 που αναμένεται να πραγματοποιήσετε εντός του οικονομικού έτους 2024.
Επιπλέον, παρακαλείσθε έως 15/12/2024 να καταθέσετε όλες τις εντολές πληρωμών που θα βαρύνουν το οικονομικό έτος 2024.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχετε υπόψη ότι οι συνολικές δαπάνες έως 31/12/2024 και ο ετήσιος προϋπολογισμός του 2025 δεν πρέπει να υπερβαίνουν τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου.
1. Λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις των άρθρων 48 παρ. 1 και 3 και 49 του ν.δ. 496/1974, τις διατάξεις των άρθρων 140 παρ. 1 και 3 και 141 του ν. 4270/2014, το σκεπτικό της με αριθ. 2/2012 απόφασης του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου, σύμφωνα με το οποίο «Από τις προπαρατεθείσες διατάξεις των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 91 του Ν. Δ/τος 321/1969 (με όμοια διατύπωση το ισχύον άρθρο 48 παρ. 1 και 3 του ν.δ. 496/1974 & άρθρο 140 παρ. 1 και 3 του ν. 4270/2014), τις διατάξεις του άρθρου 63 παρ.1 του ν. 4485/2017 και το με αριθ. πρωτ. ΔΕΑΦ Α 1084555 ΕΞ 2016/1-6-2016 έγγραφο της Διεύθυνσης Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας (τμήμα Α’) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών παρακαλούμε όπως καταθέσετε άμεσα, κατά προτεραιότητα προς εκκαθάριση όλες τις απαιτήσεις υπέρ τρίτων οι οποίες γεννήθηκαν κατά το έτος 2022 μέχρι τις 15/12/2024, μιας και μετά τις 31/12/2024 δεν θα καταστεί δυνατή η πληρωμή των συγκεκριμένων υποχρεώσεων με βάση τις διατάξεις περί παραγραφής των απαιτήσεων σε βάρος του Δημοσίου. Μετά τη παρέλευση του χρονικού διαστήματος των δύο ετών η εκκαθάριση των ανωτέρω αξιώσεων θα είναι δυνατή μόνο αν συντρέχουν οι ειδικοί λόγοι οι οποίοι αναφέρονται ρητώς στο ισχύον νομικό πλαίσιο.